
Ekstra projekter
er projekter fra tidligere års årskataloger hvor vi har rester på lageret, de tilbydes derfor kun så længe lager haves.
Når søskende strides

1. - 3. klasse
Nære relationer mellem søskende, forældre-børn og kammerater indeholder et væld af følelser - og det er dét der er med til at gøre dem nære. De positive følelser som glæde, legesyge og latter er vi gode til at håndtere. Men når misundelsen, vreden eller følelsen af at være overset melder sig, kommer både børn og voksne ofte til kort.
Med udgangspunkt i elevernes erfaringer med de nære relationer, arbejder klassen med søskende-fortællinger fra Bibelen: Kain og Abel - Isak og Ismael, Jakob og Esau - Josef og hans brødre - Maria og Martha - Den fortabte søn.
Projektet arbejder især med misundelse, forskelsbehandling og uretfærdighed.
Fra Bethlehem til Jerusalem

Specialklasse 4. - 6. klasse
Dette projekt er kun for specialklasser (særligt henvendt til autismespektrumsforstyrrelser)
Gennem arbejdet opnår eleverne indsigt i, hvorfra kristendommen udspringer, samt hvordan kristendommen gennem mere end 1000 år har sat sine spor i vores samfund.
Projektet indledes med, at eleverne ser en explainerfilm om den historiske Jesus. Herefter arbejder de med 8 korte tegnefilm om Jesu liv.
Til hver fortælling er knyttet en genstand som visuel igangsætter. Eleverne arbejder i elevhæfter med differentierede opgaver, landkort og klistermærker.
Man kan da ikke gå på vand

5. - 7. klasse
Her møder I en dreng, der øver sig i at se verden og bibelske tekster med forskellige briller. Han opdager, at ord og begreber kan være både konkrete, metaforiske og symbolske. Eleverne ser en tegnefilm, hvor en dreng læser den bibelske fortælling om Vandringen på søen med tre forskellige briller.
Projektet afrundes med et skriveværksted designet af forfatter Mette Vedsø. Via forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil, og alle elever laver skriftlige værker, som viser, at der altid er flere perspektiver på tilværelsen.
Påsken i 3 kunstarter

5. - 7. klasse
Hvad er det for en lysende skive Jesus har om hovedet? Kan man høre stemninger i musik? Og hvad har Narnia egentlig med påsken at gøre? Eleverne arbejder med påskefortællingen i litteratur, billedkunst og musik, og møder både moderne og historiske udtryksformer.
Til projektet hører en hjemmeside med animerede kunstbilleder, musikfiler og små undervisningsfilm. Forløbet afsluttes med, at eleverne laver collagearbejde over tre-klangen liv-død-ny begyndelse.
1. - 3. klasse
Marias bebudelse, juleevangeliet, den barmhjertige samaritaner, vandringen på søen og påskefortællingen. Kan man egentlig stadig finde mening i så gamle tekster? Eleverne inviteres i dette projekt til at spejle fortællingerne i egne oplevelser og tanker.
På et interaktivt kort går de på opdagelse i det land, hvor fortællingerne stammer fra. Herigennem får de også viden om, at fortællingerne har betydning for mange kristne i hele verden, og at de er knyttet til et helt bestemt geografisk område.
Man kan da ikke gå på vand

Påsken i 3 kunstarter

5. - 7. klasse
Hvad er det for en lysende skive Jesus har om hovedet? Kan man høre stemninger i musik? Og hvad har Narnia egentlig med påsken at gøre? Eleverne arbejder med påskefortællingen i litteratur, billedkunst og musik, og møder både moderne og historiske udtryksformer.
Til projektet hører en hjemmeside med animerede kunstbilleder, musikfiler og små undervisningsfilm. Forløbet afsluttes med, at eleverne laver collagearbejde over tre-klangen liv-død-ny begyndelse.
