

Indtryk, aftryk, udtryk 7.-9. klasse - Forbindelser mellem mennesker og natur

Som det første skal eleverne på guidet lydvandring i naturen. Lydvandringen er indtalt af skuespiller Emil Prenter.
Elevernes oplevelser fra lydvandringen indgår flere gange i forløbet - bl.a. når de skal arbejde med forskellige natursyn og myter.
Elevernes sansninger på lydvandringen spiller altså en central rolle i hele projektet – ikke mindst fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring.
I løbet af projektet kommer de omkring den grønlandske myte Havets moder, samt hele to udgaver af skabelsmyten fra Bibelen (1992 og 2020), hvor natursynet kan forstås forskelligt.
Eleverne skal også se fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker Mickey Gjerris. Filmene lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhængen mellem religiøse myter og forskellige natursyn. De skal desuden arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, hvor de præsenteres for tanker om håb.
Hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen og oplever den?
Ikke for at måle, veje og beherske den - men for at sanse og mærke den.
Det - og meget mere - skal eleverne undersøge i dette projekt, hvor løftede pegefingre og klimaskam ikke får plads.

Lydvandring i naturen
Grønlandsk myte - Havets moder
Natursyn i skabelsesberetningen
Film med Mickey Gjerris
Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle
Blåtryk

Målgruppe: 7.- 9. klasse.
Fag: Kristendomskundskab
Lektioner: 8
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Materialekit til blåtryk
Bogen Mælkebøtteblod (en pr. skole)
Reflektions-kortspil
Et elevhæfte til kopiering
Prøveoplæg
Hjemmeside
Leveres: Uge 46
Tilmelding senest:
1. oktober
