
Regnbuemyter og raketbiler
1.- 4. klasse
Regnbuer! En bro mellem verdener, en kolossal himmelslange eller et tegn fra Gud?


Mennesker har til alle tider set regnbuen træde frem på himlen efter et regnvejr og været fascinerede.
Denne fascination har ført til en undren, som har affødt historier, hvor regnbuen fik en plads og funktion i verden - uanset om man troede på Jahve, de nordiske guder eller naturens kraft.
Sammen med historierne om bl.a. verdens skabelse, årstidernes skiften og menneskelivets udvikling kaldes disse historier for myter.
Eleverne skal i projektet arbejde med myterne som en fortælleform, der skildrer tilværelsesspørgsmål på tværs af tid og sted - en fortælleform, der ser ud til at være universel for menneskers beskrivelse af det fascinerende og det mystiske.
Målgruppe: 1.-2. og 3.-4. klasse
Projektet er niveaudelt.
Lektioner: 6-12
Periode: September - december
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Hjemmeside med digitale ressourcer
Terninger
Leveres: Uge 36
Tilmelding senest: 12. august

Sigge, Tot og raketbilen
I projektet Regnbuemyter møder eleverne de to børn, Sigge og Tot, som bygger en raketbil i baghaven. Med et trylleslag bliver raketbilen en transportnøgle, der sender børnene ud i tre mytologiske verdener - på tværs af tid og geografi.
I de tre mytologiske verdener, møder de:
Noa på arken, som fortæller om den store syndflod, og Gud, der sætter regnbuen på himlen.
Vogterguden Heimdal, som holder skarpt øje med himmelbroen Bifrost.
Regnbueslangen, der lærte de indfødte australiere forskellige ritualer og samtidig formede det australske landskab med sin enorme krop.
