Flugt 8.-10. klasse

Der har været krig i verden så længe, der har været mennesker på jorden, og dermed har der også altid været mennesker, der er flygtet eller fordrevet fra deres hjem.

Derfor er spørgsmål som: "Hvad vil det sige at være en flygtning på flugt?" og "Hvordan skal vi forholde os til dem, der er flygtet?" Altid være evigt aktuelle. Det er spørgsmål som disse og alle de dilemmaer, de afstedkommer, som eleverne skal arbejde med i dette projekt.

Projektet tager udgangspunkt i den oscarnominerede dokumentarfilm Flugt, og eleverne skal arbejde med den særlige genre, som en animeret dokumentarfilm er. Der vil også være mulighed for at stille spørgsmål til de tre store religioner Islam, Kristendom og Jødedom, og hvordan de mener, at man bør tage imod flygtninge.

Projektet er målrettet eksamen i Kristendomskundskab.

Til projektet er udarbejdet et lokalhistorisk tillæg om flygtninge i vores område i maj 1945. Både de tyske flygtninge, der ankom til Rødbyhavn og de tidligere konzentrationslejrfanger, der ankom til Klintholm havn.
Eleverne skal heri tage stilling til, hvorfor de var på flugt, og hvorfor der var forskel mellem, hvordan man modtog de to typer af flygtninge.

Målgruppe:  8.- 10. klasse

Fag: Kristendomskundskab, dansk og historie

Lektioner: 6-12

Projektet indeholder:
Lærervejledning
Lokalhistorisk tillæg
Prøveoplæg
Filmen Flugt er tilgængelig på dr.dk

Tilmeldingsfrist: 1. november 2024