Rejsende 7. - 9. klasse
”Måske er det netop i det usøgte, at vi finder det udsøgte”
Således reflekterer poetryslammer Kim Linnet i én af de lydrejser, der indgår i dette forløb. De rejsende - det vil sige eleverne - tages med ud på 4 små poetiske lydvandringer a´10 minutter hvor de møder usøgte og udsøgte oplevelser under både fremmede og hjemlige himmelstrøg. Lydrejserne er spækkede med indtryk og stof til filosofisk eftertanke. Læreren finder et egnet sted til lydvandringerne.
I kristendomskundskab arbejder eleverne med Israelitternes 40 år i ørkenen, Disciplenes vandring til Emmaus samt Den barmhjertige samaritaner.
Den indtalte tekst i lydvandringerne er mættet med rim, rytme og sproglige finurligheder, der giver stof til danskfaget.
Danskfagligt indgår også en analyse af teksten Fodgænger skrevet af af Peter A.G samt en billedanalyse af Den barmhjertige samaritaner malet af Van Gogh.
Eleverne møder lydrejserne; Turisten, Opdagelsesrejsen, Pilgrimsrejsen og Baghaven. Der dykkes ned i hvordan rejsen som realitet og metafor kan bruges til at tale om værdier, egenskaber og dét at blive dannet som menneske og som folk.
Guidede lydvandringer:
Det er ikke længere muligt at tilmelde sig guidet vandring pga. stor efterspørgsel, men man kan sagtens bestille materialet alligevel. Læreren forestår dog selv al undervisning, inklusiv vandringen på 1 time.
I Vordingborg, Horreby, Nysted og Søllested er der en helt særlig mulighed.
Her arrangeres guidede lydvandringer på ca. 4 km med indlagt undervisning i det bibelfaglige stof fra projektet.
Lydvandringerne går ca. 4 km ud i den danske natur og slutter i kirken.
Målgruppe: 7.- 9. klasse.
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Lektioner: 7 + lydvandring
Periode: September - Juni
Projektet indeholder:
Lærervejledning
App med 4 podcasts
Elevhæfter
Lydvandringer - i alt 40 minutter
Tilmelding senest:
12. august 2024